Tuesday, August 28, 2012

Ustaz dan Aku


السلام عليكم ورحمة الله
Ustaz Azhar Idrus n Ustaz Don Daniyal

Lama jugak aku fikir hal nie n this been so long long time ago before I came this Egypt. Kalau nak cerita time tecik-tecik kat sekolah agama dulu pun, aku rasa ustaz/ah ni agak susah untuk didekati. Taktau kenapa. Ke aku ni je yang susah nak dekat ngan orang. Korang pernah rasa tak camnie? Tak pelik ke?

Kenapa susah sangat nak dekat ngan dorang nie?

Lama-lama aku fikir, macam orang bodo je aku duk pikir hal-hal tak penting gini n aku pun start tak pikir dah hal nie. Bila aku sampai bumi amir, smu (a) amir indra petra nie buat persoalan lama terlintas balik. Mungkin sebab memula nak masuk sekolah tu ade interview kot. Entah. Macam ustaz/ah time tu, gila garang!!! (I’ll give u more tanda seru if u ask for) muka sosorang macam dinasor. ( terpengaruh dengan movie lost world la nie. Huh!) teringat, time tu aku tasmi’ (perdengar bacaan) quran dengan sorang ustaz. Memang hari tu cover gemuruh gila-gila, sampai nak keluarkan suara baca quran pon slow slow je. tapi lebih kuat daripada jeritan si semut la. (Semut jerit?)

 hi! i bace quran u..^_^..

Btw, back on the title. Dari kecik aku tak suka orang buat muka depan aku, it’s such a cruel things. Ce korang bayang, tetiba orang yang korang tak kenal datang n cakap “wei!kau makan cokelat aku?”. Eh! Mana la aku tau. coklat kau kan? Nape tanya aku, mana aku tau! Camtu gak la aku rasa bila orang buat muka depan aku, nape nak buat muka garang n ntah hape-ape bila jumpa orang yang kita tak kenal? Zalim ar.

sape amek gigi i ?!

Tapi, lama kelamaan aku start paham. Terkadang dunia ni tak macam yang kita sangka dan kita jangka, sebab bukan kita yang cipta Dunia. Ape-ape pun yang kita cuba rancang, tak selalunya akan berhasil semacam yang kita nak. Semuanya dah tertulis di Luh Mahfuz. Takdir tetulis disana, dan ia tidak pernah dipadam! Aku faham yang Allah SWT adalah The Great Creator! Takdir dari-Nya.

Ustaz dan Ustazah semua ade hidup masing-masing dan berusaha untuk menjadi yang terbaik. Terkadang mereka suka dan ade kala jugak, dorang bersedih. Lumrah hidup, n no bodies perfect right? Tak semestinya ustaz/ah, kita yang tak ustaz/ah pon kekadang gelak-gelak n kekandang sedih gak kan. Mungkin hari aku interview tu, ustaz yang tasmi’ aku ‘terbuat’ muka macam tu or memang muka dia gitu n aku pulak tetiba sentap apesal en? (ala.. hal dulu, chill bro.)

Last-last korang tau, ustaz tu jadi murabbi aku tau tak?! (mesti la taktau sebab aku baru mention!) dan dalam perjalanan aku jadi anak buah dia, dia sebenarnya suka melawak n senyuuum. Comey tangat! Muka lelaki sejati tu biasa la, baru rock cangkul tu bro. ramai orang minat kot. Hehe. Lek-lek ustaz ye~

Pengalaman aku sekolah kat sekolah agama or bersosial dengan ustaz/ah kat sekolah-sekolah menengah lain, I think that we all human being. and if we just met somebody just once or more than that, doesn't mean that we know ‘how is him’! ade je ustaz or ustazah yang pandai ambik hati bebudak cam aku. n taksalah kalau dorang cakap dengan kita macam kita ni orang tua sebab dorang ‘tua’ (paham tak?). ‘Senior’ la dari kita yang baru nak bernyawa dalam dunia nie. Ade hidup yang pernah kita lalui tapi dorang takpernah rasa, tapi kita jugak kena ingat dorang jugak ade kehidupan yang takpernah kita agak dan kita sendiri rasa. Tambahan lagi, dorang lebih banyak tahun hidup dari kita.

Kalau kita ikhlas nak berguru or mencari seorang yang ikhlas mengajar, kita kena mula dari kita. Just think ‘”this is for Allah SWT” n no more! InsyaAllah, bila kita ikhlas orang lain pun ikut sama. Moga.

thanks baca ye..^_^..

Smile for Allah SWT is Ibadah..^_^.. Assalam..

No comments:

Post a Comment