Monday, November 7, 2011

Raya Adha - Korban

Raya yang meriah walau takde wajah umi&baba sebagai pengubat jiwa.. namun mesej dari umi amat2x bermakna untuk anaknda di perantauan jauh nie...

>> terasa yg diri nie "tak guna" sgt, bila mendengar kembali kisah Nabi Ibrahim dan hidupnya setelah berkali2x mndengarnya...diri manusia seperti hamba terasa hina sangat, nabi dulu sampai menangis/ berdarah/ sakit2x/ dlm keadaan yg sgt susah memperjuangkan Agama Tuhan (Islam).. tapi hamba sekarang?! .. susah ke hidupku sekarang berbanding susah nabi2x dulu?, sakit ke aku sedangkan nabi lagi sakit dulu?!.. cukup ke setakat nie pengorbanan  yg aku dah lakukan untuk Islam???.. jawapannya, dah tentu2x "TAK"..

>> kalau jiwa muda hamba dulu (skrg still muda you!..^.^..), t'tanya2x gak "nape la susah2x nak korbankan masa, tenaga, duit hanya sebab Islam...bukan dapat pape pun, susah ade la...kan?!".. tu soalan dulu2x, budak2x yg baru nak cari jalan pulang... tapi hamba bersyukur, c0z dgn soalan2x gitu la hamba dapat kenal diri sendiri dan dpt tau yg jahilnya hamba yg hina dan tak terdaya nie...

>> alhamdulillah sekarang bukan saje dpt jawab soalan tu, bahkan diri nie terasa sangat nak korbankan diri atas Jalan Allah SWT.. entah terasa rugi sangat kalau2x diri nie mati tanpa niat nak pejuangkan Islam...ini kan wasilah kita untuk dpt Redha Allah SWT ?!..  syukur jugak sbb ada Rasul utusan Allah SWT yg dulu2x.. hamba hina ingin bersyukur...

No comments:

Post a Comment