Monday, October 17, 2011

Kenali Diri Kita, Jom Muhasabah...

Alhamdulillah dalam Hamba mengkorepsi diri sendiri, syukur sangat2x sbab dalam sebulan ( lebih+kurang ) dah Hamba tak update blog nie banyak sangat ragam manusia yang dapat Hamba tengok............ kalau nak ikutkan, sebenarnya perangai manusia ni dalam sehari pun dah macam2x kita boleh tengok  tapi apa yang berlaku dengan kita sekarang adalah kita nie payah sangat nak analisa diri sendiri dan orang disekitar kita.... moga kita tak tergolong dlm golongan orang2x yang melupakan Nikmat Allah SWT kpd kita,sejak dari kecil sampai la kita dah dewasa sekarang... (sebab orang yang lupa pada Diri Sendiri dan Yang Disekitarnya, adalah mereka yg lupa akan Nikmat yg diberi pinjam iaitu Nikmat itu+ini yang bersifat Tak Kekal"..
kita boleh tengok nikmat yang paling simple tapi smua orang perlukannya untuk hidup,apa dia???..........sememangnya Udara..kalaulah Allah SWT menangguhkan penafasan kita selama beberapa saat je, dah tentu kita meronta-ronta nak mintak udara "datang balik" kat kita...pada masa tu, adakah udara tu akan datang balik pada kita??, macam mana kalau jawapannya tak?...Inna Lillah...........moga "Pengakhiran Hidup" kita adalah Husn-Ul-Khatimah (Pengakhiran Yang Terbaik)...Amien...

>> Sebab tu la, di kesempatan yang ada nie cuba la cari masa sikit untuk kita sama2x check diri kita yg tak sempurna nie..kita nie selalu je buat silap dan tak mungkin kita nie "Ma3sum" (tak b'dosa), so nak taknak kita pasti ada salah&silapnya... ketahuilah, orang2x yang kita lihat harinie Baik bukan sebab dia dilahirkan terus baik, Tak!..tapi dia pernah buat kesalahan dan berusaha untuk berubah untuk menjadi baik...

>> Takde guna kita hidup,kalau erti hidup kita nie cuma untuk memberatkan bumi je... takde guna kita gembira, padahal ramai yg derita kat luar sana, yang tak pernah ada depan mata kita... takde guna b'cinta, kalau Allah SWT tak tengok pun cinta kita (Allah Selalu Pedulikan HambaNya, tapi HambaNya ramai yang LUPA!)... kalaulah kita berpakaian lawa & berjenama bagai, suka makan besar, suka hidup mewah, suka lepak n gelak2x ngan geng2x (ade yg sampai pagi), suka cakap lepas n menyakitkan hati orang, suka perempuan seksi/ hot/ gila2x, suka tengok TV atau benda yg korang rasa benda tu berfaedah (padahal tak berfaedah langsung), dan banyak lagi benda2x Tak Elok korang hadapi...BERPERANGLAH dengan nafsu kita yang kuat tak kenal erti menyerah tu!!.. ianya (Nafsu) takkan dapat kita kawal, kalau bukan kita yg berusaha untuk Lawan!....

>>  Nak Lawan Nafsu dengan Ibadah2x, tak kiralah dengan solat2x, puasa, sedekah, tolong orang n lain2x, buat je biar nafsu kita jadi lemah dan usaha untuk akhir skali boleh kita kuasai...jangan sampai nanti Nafsu kuasai kita,menyesal tak sudah la...buktinya dah ade depan mata kita sekarang, mcm2x kes kita boleh tengok n mcm2x jenayah timbul...semuanya dek sebab ni la....tak ajar Nafsu tu... Ajarlah Nafsu Kita, Perangilah biar tinggal Taqwa dlm hati kita...

>> Nafsu Jahat ade penyokong dia, iaitu Syaitan La'natullah Alaih... Nak Lawan Syaitan kena ade Ilmu.... Cari la Ilmu selagimana kita masih bernyawa... dari lahir sampai mati, blaja je...biarlah dengan sape2x pun, dgn pakcik tua (Orang Tua) ke, dgn budak tadika(Orang Muda) ke, selagimana benda tu betul dan boleh dijadikan pegangan ape salahnya.. Rujuklah Mereka2x yang Jujur dlm menjaga Ilmu Allah SWT... Moga Kita Dapat Barakah dah Redha Allah SWT di Akhirat nanti... InsyaAllah....

** Hamba Hanya Muhasabah Diri Sendiri dan Melihat Mereka2x yg ada disekeliling Hamba... sebab tu la, setiap post Hamba dari dulu dampai yg latest adalah bukan untuk korang je...tapi untuk Hamba jugak... kita sama2x tengok diri, Moga Diberi Peluang untuk menebus segala yg dah kita buat sebelum nie...Amien Ya Allah SWT...

>> Senyum Ye.... Allah Masih Sayangkan Hambanya, sebab tu Allah SWT selalu je bagi hidayah kat manusia nie...kita je lupa...so, jgn sia2xkan lagi...don't ever2x... InsyaAllah... Senyum...^__^...

No comments:

Post a Comment