Thursday, August 4, 2011

Tetamu dari Maghribi

Tetamu ni orang Malaysia la, dia baru tamat Ijazahnya dan sebelum balik Malaysia dia kata nak tinggal di Mesir dalam sebulan…katanya nak berpuasa, kenal Arab Mesir dan Mesir ni sendiri… Subhanallah… positifnya pemikiran dia….

>>Sahabat baru aku ni,baru je habis Ijazahnya kat sana(Maghribi/Marocco)..sekarang umurnya 21-22 tahun baru….muda kan???....muda-muda lagi dah pegang Sijil Ijazah Sarjana Muda,Pengajian Islam Marocco….hebatlah!!...moga ilmunya sama macam gelarannya yep!

>> Dia cakap yang dia kenal Angah & Ustazah Naemah…..start tu la aku tanya dia,macam mana boleh kenal….rupanya orang Bachok jugak….^_^…..sukanya ramai Anak Kelantan yang berjaya sekarang, dan aku harap sahabat-sahabat yang diberi peluang oleh Allah SWT berjaya dalam waktu yang singkat nie macam sahabat kita nie (Nik Abdul Azim) akan menjadi antara mereka-mereka yang mendaulatkan Islam dibumi Malaysia nanti….InsyaAllah………..

>>Katanya dulu lepas je dia habis belajar kat Maahad Ya’akubiah dalam Form 3, dia sambung belajar untuk Aliran Sains kat Maahad Amir Indra Petra ( Sekolah aku la tu)… rupanya dia nie Senior aku la, Cuma mungkin tak menyerlah sangat kot zaman-zaman tu….

>> Pegang Ijazah dalam umur yang muda adalah satu cabaran jugak untuk mereka berhadapan dengan Masyarakat Malaysia nanti… bukan setakat bekalan untuk menghadapi je kena baik, tapi pendekatan dan cara mengendalikan keadaan dan hidup pun kena la bijak… maknanya,kena lebih matang dari umurnya la……susahkan…???...tak susah la,insyaAllah !!..semoga mereka-mereka yang macam sahabat kita ni akan kuat dan terus berusaha untuk Berjaya diperingkat yang lain jugak…

>> Tak kira banyak atau sikit kiraan umurnya, Jangan tersilap langkah,nanti buruk padahnya!!!...bukan la nak menakutkan,tapi realitinya sekarang nampaknya begitulah…nak taknak, ilmu yang dipelajari perlu la dijadikan amalan harian dan jujurlah dengan orang…insyaAllah, Allah SWT tu Maha Adil….Baik kita Buat,Baiklah yang kita Dapat….

>>Sahur tadi makan Halawah dari Marocco, Azim bawak….peeh!, manisnyee la hai!... T.Kasih Azim…

No comments:

Post a Comment