Thursday, June 23, 2011

Masalah dan Kehidupan

Dua perkataan nie macam tak boleh dipisahkan je kan?.....setiap manusia yg hidup mesti akan ada masalah,makhluk lain pun sama…tak kira manusia tu masih bayi,kanak-kanak, remaja,dewasa nak2 lagi yg dah tua mesti ada masalah dlm hidup…. Sama la macam lembu n binatang lain,contohnya kalau seekor lembu kehabisan stok makanannya untuk sehari,mesti monyok je lembu tu kan?. Sepohon pokok,klau tak “minum” air,”makan” baja,n “mandi” cahaya yg cukup untuk sehari je, confirm ngada2 nak layu la ape la,macam-macam…tapi tu la lumrah,kita akan ada masalah selagimana kita digelar makhluk tapi kita tak sama tau kita dengan lembu (binatang), pokok (tumbuhan) atau makhluk lain,Allah SWT dah kurniakan kita Akal Fikiran yang sangat membezakan kita dengan makhluk yang lain… Alhamdulillah…

Manusia fitrahnya nakkan kebaikan dan kedamaian, tapi bila datang je keburukan dan kehancuran manusia jadi keliru dengan firah sendiri. Kita boleh cenderung untuk dapat kebaikan dan kedamaian bila kita kenal Tuhan kita, Kenapa kita ade n nak buat ape kita hidup nie..kita terus melakukan apa yg Disuruh & tinggal yg Dilarang dengan “Rela Hati”, terus beriman n menjaga+meningkatkan iman kita, melakukan sesuatu dgn hati yg merasakan tuhan (Allah Tengok Kita!).. kita jugak boleh cenderung kepada kemusnahan n sesuatu yg buruk bila kita yang sudah keliru dengan fitrah sendiri nie memilih untuk mengikut ajakan syaitan dan kekuatan nafsu n melupakan apa sebenarnya “hikmah” sesuatu masalah atau musibah yg kita hadapi…

>> Kesian Diri kita, asalnya nak jadi hamba yg berguna dan dibalas cintanya tapi sebaliknya pulak yg terjadi..ape taknye, nak hidup atas bumi Tuhan tapi taknak ikut apa yg dah Tuhan tentukan. Maka, benda2 yg macam ni la menjadikan manusia mcm kita ni “menyiksa diri sendiri”..

>> Ape2 yg dihadapi, semuanya dah dituliskan (ditentukan) dah. Ikut la rasa iman dihati, dah2 la kita ikut nafsu dan bisikan yg selalu menyelubungi.. Buatlah yg terbaik untuk dunia kita (sekarang&akhirat sana), jgn tertipu dengan gurauan dunia yg selalu je nak dekat dengan kita.. sibukkan motivasi diri dengan “nak cari Redha Allah SWT”,dan lazimi diri dengan zikir (yg dianggap menyusahkan&kolot tu) dan istighfar (mintak ampun dengan-Nya) setiap masa, biarkan diri kita selalu ingatkan Tuhan Kita…

p/s ;-
..Serius je topic kali ni kan?hehehe…biasa laa, kalau bab masalah nie semua orang ade.. jadi, aku yg sambil menulis sambil ingat!,n korang yg baca-baca tu ambil la ikhtibar klau ada… ^_^…

No comments:

Post a Comment