Thursday, June 10, 2010

Ke Perkampungan Orang Asli





>> Sebuah gambaran yang sangat indah dalam minda aku hari ni....kampung ber bagi aku adalah satu destinasi yang sangat memberi motivasi untuk aku teruskan perjuangan aku dalam bumi Allah SWT nie...Allah,setiba aku di Kampung Ber,aku terfikir "macam mana la orang2 kat sini boleh hidup??"..ye la,dengan anjing n najisnya yang merata2.."macam mana la ibubapa kat sini menjaga anak ek?",aku tengok budak2 umur 3-4 tahun berlari tanpa selipar di kaki...ke hulu ke hilir,adoih!...takleh pikir la....

>> selepas abis berkemas kat markas,aku n da geng(..cheewah!..) dipanggil ketua penggerak kami,iaitu orang abim yang kami kenal dia dengan nama Ayah Lied....ayah lied panggil untuk pembahagian keluarga angkat...masa nie semua berdebar,mana tak nye.kitorang dengar ade satu keluarga yang dah memeluk kristian.sape yang kena , maknanya tanggungjawab dia untuk keluarga tu lebih besar la dari yang lain... huuuhhhh!! takot!!....!!!!

>> aku,abang dalam keluarga angkat nie...adik2 di skolah amir yang bersama dlm kluarga aku ade tiga (Fadhli,Amrina n Suhaila)..kitorang dapat keluarga islam n nama Apak(ayah) kami Angah bin Jelatin n nama Amek(ibu) aku tak ingat daa,hihihi..sebab amek rapat ngan anak pompuan dia...huhuhu...ape2 pun,aku n fadhli pun rapat ngan apak..kitorang gi jala ikan kat sungai,huhu!!.sakit o0o0 kaki ku!!...mana tak nye, batu sungai dah la banyak (ade yang besar,ade yang kecik).kitorang ingat jala ikan ni duk setempat je,rupa2nya apak bawak kitorang jalan dalam sungai n lawan arus sungai tu...aduhh!!..memang pengalaman yang manis ar hari tu....Rindunya saat tu!! (malu..huhu..)..

>> byk sebenarnya aku nak crita ni,masa kitorang sembahyang jemaah ngan apak, ajar adik2 angkat baca al-fatihah, makan ramai2, main ngan adik2, masak2,mandi sungai,ziarah rumah ke rumah, masa berpisah(buat sementara waktu...insyaAllah!..) ..........tp aku ade keje nak buat...nnti aku sambung crita aku ni ek,insyaAllah... k.. "Allah,hambaMu ini mengharapkan keredhaanMu dalam setiap yang hamba lakukan" ..

No comments:

Post a Comment